PSO

Przedmiotowy system oceniania
Przedmiot: język angielski    Klasa: ……………….......
1.         Zasady ogólne:
1.1      Przyjęte w PSO zasady oceniania są zgodne ze statutem szkoły.
1.2      Podstawą wystawienia oceny jest określenie stopnia spełnienia wymagań edukacyjnych ustalonych dla danego tematu/działu/semestru.
1.3      Uczeń jest oceniany za swoją wiedzę, umiejętności oraz postawę/aktywność, kreatywność/ a także za pracę na miarę swoich możliwości/w przypadku uczniów z dysfunkcjami/
1.4      Uczeń zostaje zapoznany z PSO oraz otrzymuje jego kopię na pierwszych zajęciach roku szkolnego.
1.5      Oceniając wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.
1.6      Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne, uczeń i jego rodzice (opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
1.7      Ocena jest wpisywana na bieżąco do dziennika elektronicznego, do którego mają dostęp rodzice i uczniowie.
1.8      Uczeń ma obowiązek wkleić PSO do zeszytu i przedstawić go rodzicom, co zostanie potwierdzone ich podpisem na tym dokumencie.
1.9      Uczeń jest odpowiedzialny za rozwój swoich umiejętności językowych przy wsparciu nauczyciela.

2.         Obowiązki ucznia podczas zajęć
Uczeń ma obowiązek być zawsze przygotowanym do lekcji, systematycznie odrabiać zadania domowe oraz brać czynny udział w lekcjach.
Nieprzygotowanie do lekcji spowodowane chorobą lub innym zdarzeniem losowym może być usprawiedliwione przez nauczyciela na pisemną prośbę rodzica.
Zgodnie z rozporządzeniem MEN uczeń zobowiązany jest do posiadania na lekcji podręcznika, ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego, a za powtarzający się ich brak może otrzymać ocenę niedostateczną.

3.         Zasady nadrabiania zaległości spowodowanych nieobecnościami na zajęciach
Uczeń ma obowiązek uzupełniać wszystkie braki wynikające z jego nieobecności we własnym zakresie. Uczeń nieobecny na sprawdzianie/teście ma obowiązek zaliczyć go w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczeń nieobecny na zapowiedzianej kartkówce może zostać zobligowany przez nauczyciela do jej napisania w wyznaczonym terminie. Nieobecność nieusprawiedliwiona na zapowiedzianych pracach pisemnych  skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości jej poprawy. Jeśli uczeń nie przystępuje do pracy pisemnej w uzgodnionym terminie otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną.
Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie zaległości w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w szkole spowodowanej zdarzeniem losowym lub chorobą trwającą dłużej niż 2 tygodnie.

4.         Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia
Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe, aktywny udział w zajęciach lekcyjnych, udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz projektach.

5.         Zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
Nauczyciel sprawdza osiągnięcia edukacyjne ucznia najczęściej jak to możliwe.  Termin sprawdzianu/testu jest wpisywany do dziennika elektronicznego po uprzednim omówieniu materiału z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Kartkówki (zawierające przerobiony materiał z trzech, dwóch lub jednej ostatniej lekcji) nie podlegają tej zasadzie.
Uczeń, który korzystał z niedozwolonych pomocy podczas pisania testu, sprawdzianu czy kartkówki otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
Warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest otrzymanie co najmniej jednej pozytywnej oceny z testów pod warunkiem, że średnia ważona  na to pozwala.
Oceny śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Nie wszystkie oceny mają jednakowe znaczenie. Najważniejsze są oceny za sprawdziany/testy, dłuższe wypowiedzi ustne, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, kartkówki i obszerniejsze zadania domowe.
Nauczyciel może stosować ocenianie na podstawie średniej ważonej.

Średnia ważona
Każda ocena cząstkowa, którą otrzymuje uczeń ma ustaloną wagę.
WAGA 1
kartkówka (z ostatniego tematu), czytanie, zadanie domowe, aktywność na lekcji (oraz jej brak);
WAGA 2
dyktando, wypracowanie,  prezentacja referatu, praca w grupach, kartkówka z 2-3 ostatnich tematów,  osiągnięcia w konkursach (etap szkolny), realizacja i prezentacja projektu;
WAGA 3
odpowiedź ustna, mówienie, osiągnięcia w konkursach (etap rejonowy),
WAGA 5
sprawdzian, test z całego działu, osiągnięcia w konkursach (etap wojewódzki )

W przypadku oceniania innej formy aktywności lub potrzeby wyróżnienia któregoś z działań nauczyciel ustala z klasą sposób oceny oraz jej wagę.
Przyjmuje się, że w przypadku poprawiania oceny, ocena z poprawy ma taką samą wagę jak ocena poprawiana.
Ocena roczna wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej średnich ważonych z obu semestrów:  
celujący :                             od                   5,71               do  6,00
bardzo dobry :                                           od 4,71         do  5,70
dobry  :                                                        od 3,71         do  4,70
dostateczny:                                              od 2,71         do  3,70
dopuszczający:                                         od 1,85         do  2,70
niedostateczny                                          od 1               do 1,84

6.         Skala ocen:
Uczniowie, którzy uzyskali:
 0 - 44%        otrzymują ocenę niedostateczną
 45 -59%      otrzymują ocenę dopuszczającą
 60- 74%      otrzymują ocenę dostateczną
 75- 89%      otrzymują ocenę dobrą
 90- 100%   otrzymują ocenę bardzo dobrą

W przypadku prac obejmujących duże partie materiału bądź zawierających materiał spoza podręcznika uzyskanie 100% możliwych do zdobycia punktów może zostać nagrodzone oceną celującą.
Oceny cząstkowe wspomaga system punktowy wyrażany plusami i minusami. Pięć plusów równa się ocenie bardzo dobrej, pięć minusów skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej.  Plusy i minusy  uczeń otrzymuje za aktywność (lub jej brak) na lekcji, drobne zadania dodatkowe, krótkie zadania i  wypowiedzi ustne w trakcie lekcji lub mniejsze objętościowo zadania domowe.
7.         Zasady poprawiania ocen
Uczeń ma prawo jeden raz poprawiać ocenę niedostateczną ze sprawdzianu/testu w terminie uzgodnionym z nauczycielem nie później niż 2 tygodnie od jej uzyskania . Ocena będzie wpisana do dziennika.
Do ogólnej oceny za semestr będą brane pod uwagę wszystkie oceny uzyskane przez ucznia.
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej na semestr uczeń zobowiązany jest do poprawy semestru  w terminie i na zasadach określonych przez nauczyciela.

Zapoznałem się z PSO

………………………….                        …………………………                        

podpis rodzica/opiekuna                                        podpis ucznia                                                            data

Komentarze