PSO
Przedmiotowy
system oceniania
Przedmiot:
język angielski Klasa: ……………….......
1.
Zasady
ogólne:
1.1 Przyjęte
w PSO zasady oceniania są zgodne ze statutem szkoły.
1.2 Podstawą
wystawienia oceny jest określenie stopnia spełnienia wymagań edukacyjnych
ustalonych dla danego tematu/działu/semestru.
1.3 Uczeń
jest oceniany za swoją wiedzę, umiejętności oraz postawę/aktywność, kreatywność/
a także za pracę na miarę swoich możliwości/w przypadku uczniów z
dysfunkcjami/
1.4 Uczeń
zostaje zapoznany z PSO oraz otrzymuje jego kopię na pierwszych zajęciach roku
szkolnego.
1.5
Oceniając
wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni
psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.
1.6
Sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne, uczeń i jego rodzice (opiekunowie)
mogą otrzymać do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
1.7 Ocena jest wpisywana na bieżąco do
dziennika elektronicznego, do którego mają dostęp rodzice i uczniowie.
1.8 Uczeń
ma obowiązek wkleić PSO do zeszytu i przedstawić go rodzicom, co zostanie
potwierdzone ich podpisem na tym dokumencie.
1.9 Uczeń
jest odpowiedzialny za rozwój swoich umiejętności językowych przy wsparciu
nauczyciela.
2.
Obowiązki
ucznia podczas zajęć
Uczeń ma obowiązek być
zawsze przygotowanym do lekcji, systematycznie odrabiać zadania domowe oraz
brać czynny udział w lekcjach.
Nieprzygotowanie do
lekcji spowodowane chorobą lub innym zdarzeniem losowym może być
usprawiedliwione przez nauczyciela na pisemną prośbę rodzica.
Zgodnie z rozporządzeniem
MEN uczeń zobowiązany jest do posiadania na lekcji podręcznika, ćwiczeń i zeszytu
przedmiotowego, a za powtarzający się ich brak może otrzymać ocenę
niedostateczną.
3.
Zasady
nadrabiania zaległości spowodowanych nieobecnościami na zajęciach
Uczeń ma obowiązek
uzupełniać wszystkie braki wynikające z jego nieobecności we własnym zakresie. Uczeń
nieobecny na sprawdzianie/teście ma obowiązek zaliczyć go w terminie
wyznaczonym przez nauczyciela. Uczeń nieobecny na zapowiedzianej kartkówce może
zostać zobligowany przez nauczyciela do jej napisania w wyznaczonym terminie. Nieobecność nieusprawiedliwiona na
zapowiedzianych pracach pisemnych skutkuje oceną niedostateczną bez
możliwości jej poprawy. Jeśli uczeń nie przystępuje do pracy pisemnej w
uzgodnionym terminie otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną.
Uczeń ma 2 tygodnie na
nadrobienie zaległości w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w szkole
spowodowanej zdarzeniem losowym lub chorobą trwającą dłużej niż 2 tygodnie.
4.
Formy
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia
Do sprawdzania wiedzy,
umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak:
testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe,
aktywny udział w zajęciach lekcyjnych, udział w konkursach i
olimpiadach przedmiotowych oraz projektach.
5.
Zasady
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
Nauczyciel
sprawdza osiągnięcia edukacyjne ucznia najczęściej jak to możliwe. Termin sprawdzianu/testu jest wpisywany do
dziennika elektronicznego po uprzednim omówieniu materiału z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem. Kartkówki (zawierające
przerobiony materiał z trzech, dwóch lub jednej ostatniej lekcji) nie podlegają
tej zasadzie.
Uczeń,
który korzystał z niedozwolonych pomocy podczas pisania testu, sprawdzianu czy
kartkówki otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
Warunkiem
koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest otrzymanie co najmniej
jednej pozytywnej oceny z testów pod warunkiem, że średnia ważona na to pozwala.
Oceny
śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Nie
wszystkie oceny mają jednakowe znaczenie. Najważniejsze są oceny za sprawdziany/testy,
dłuższe wypowiedzi ustne, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, kartkówki i
obszerniejsze zadania domowe.
Nauczyciel
może stosować ocenianie na podstawie średniej ważonej.
Średnia
ważona
Każda ocena cząstkowa, którą otrzymuje uczeń ma ustaloną wagę.
WAGA 1
kartkówka
(z ostatniego tematu), czytanie, zadanie domowe, aktywność na lekcji (oraz jej
brak);
WAGA 2
dyktando,
wypracowanie, prezentacja referatu, praca w grupach, kartkówka z 2-3
ostatnich tematów, osiągnięcia w konkursach (etap szkolny),
realizacja i prezentacja projektu;
WAGA 3
odpowiedź
ustna, mówienie, osiągnięcia w konkursach (etap rejonowy),
WAGA 5
sprawdzian,
test z całego działu, osiągnięcia w konkursach (etap wojewódzki )
W przypadku oceniania innej formy
aktywności lub potrzeby wyróżnienia któregoś z działań nauczyciel ustala
z klasą sposób oceny oraz jej wagę.
Przyjmuje
się, że w przypadku poprawiania oceny, ocena z poprawy ma taką samą wagę jak
ocena poprawiana.
Ocena roczna wystawiana jest na
podstawie średniej arytmetycznej średnich ważonych z obu semestrów:
celujący
: od 5,71 do 6,00
bardzo
dobry : od
4,71 do 5,70
dobry
: od
3,71 do 4,70
dostateczny:
od
2,71 do 3,70
dopuszczający:
od
1,85 do 2,70
niedostateczny
od
1 do 1,84
6.
Skala
ocen:
Uczniowie,
którzy uzyskali:
0 - 44% otrzymują ocenę niedostateczną
45 -59% otrzymują ocenę dopuszczającą
60- 74% otrzymują ocenę dostateczną
75- 89% otrzymują ocenę dobrą
90- 100% otrzymują ocenę bardzo dobrą
W przypadku prac obejmujących duże
partie materiału bądź zawierających materiał spoza podręcznika uzyskanie 100%
możliwych do zdobycia punktów może zostać nagrodzone oceną celującą.
Oceny
cząstkowe wspomaga system punktowy wyrażany plusami i minusami. Pięć
plusów równa się ocenie bardzo dobrej, pięć minusów skutkuje uzyskaniem oceny
niedostatecznej. Plusy i minusy uczeń otrzymuje za aktywność (lub jej brak) na
lekcji, drobne zadania dodatkowe, krótkie zadania i wypowiedzi ustne w
trakcie lekcji lub mniejsze objętościowo zadania domowe.
7.
Zasady
poprawiania ocen
Uczeń ma prawo jeden raz
poprawiać ocenę niedostateczną ze sprawdzianu/testu w terminie uzgodnionym
z nauczycielem nie później niż 2 tygodnie od jej uzyskania . Ocena będzie
wpisana do dziennika.
Do ogólnej oceny za
semestr będą brane pod uwagę wszystkie oceny uzyskane przez ucznia.
W przypadku uzyskania
oceny niedostatecznej na semestr uczeń zobowiązany jest do poprawy semestru w terminie i na zasadach określonych przez
nauczyciela.
Zapoznałem się z PSO
…………………………. …………………………
podpis rodzica/opiekuna podpis ucznia data
Komentarze
Prześlij komentarz